Le chenal de Gravelines: direction de la mer uit eigen collectie

Vanaf 1885 brengt Seurat de zomers door in plaatsjes aan de Noord-Franse kust, van Grandcamp tot Gravelines. Hier ontstaan verstilde zeegezichten, de tegenhangers van de taferelen uit het bruisende stadsleven. 

Le chenal de Gravelines: direction de la mer maakt deel uit van een serie van vier schilderijen, die Seurat maakte tijdens zijn verblijf in Gravelines, tussen Calais en de Belgische grens, in 1890. Het telkens andere licht en de wisselende gezichtspunten van de schilderijen leveren aanwijzingen op dat Seurat in deze serie de opeenvolgende momenten van de dag verbeeldde. De werken kunnen gezien worden als de verschillende onderdelen van een symfonie die tezamen – uiteraard door het kleurgebruik en het gevoel dat daardoor wordt opgeroepen – een muziekstuk vormen over het verloop van de dag in dit kleine havenplaatsje.

Het Kröller-Müller brengt voor het eerst in 20 jaar de volledige serie schilderijen van Gravelines bijeen.
Georges Seurat, Le chenal de Gravelines: direction de la mer

Georges Seurat, Le chenal de Gravelines: direction de la mer, 1890, Kröller-Müller Museum, Otterlo

Home English

Met dank aan

Colofon

Ontwerp en realisatie: Zicht online

Volg ons op

Meer informatie